• De Old Stars van FC Utrecht kwamen in april 2016 naar Bunnik 73 voor de start van Walking Football.

    Bunnik Beweegt3

Het belang van beweging

WERKHOVEN/ODIJK/BUNNIK Naarmate we ouder worden, gaan we minder bewegen. Ouderen van 55 jaar en ouder in de gemeente Bunnik bewegen minder dan het gemiddelde in Nederland. Mieke Holhorst is buurtsportcoach ouderen in de gemeente Bunnik. Het is haar doel ouderen meer te laten bewegen. Zij vertelt graag waarom dat belangrijk is.

Mieke Hilhorst

Om de week schrijft één van de buurtsportcoaches een artikel. Ik als buurtsportcoach ouderen vind het van belang dat ouderen weten waarom bewegen zo goed en leuk is. Ik hoop de mensen in de gemeente Bunnik te helpen op dit gebied, om zo lang mogelijk vitaal te blijven. Ik wil u graag wat informatie geven over de voordelen van bewegen en welke processen in het lichaam hierbij aangesproken worden en uiteindelijk verbeteren.

VOORDELEN Er is een aantal redenen om te blijven bewegen. Allereest vertraagt beweging de processen van het ouder worden. Bewegen houdt u bovendien gezin en vitaal. Als laatste, maar zeker ook heel belangrijk, bewegen geeft u een positief gevoel.

Ik zal een aantal processen noemen die vertraagd worden. Namelijk: de afname van botdichtheid, afname van spiermassa, afname van conditie, afname van lenigheid. Als u dus op latere leeftijd begint met bewegen en sporten, heeft dat wel degelijk een trainingseffect op botten, spieren en conditie. Conditie en spierkracht zullen merkbaar verbeteren, waardoor u zich sterker op de been voelt in het dagelijkse leven.

KLACHTEN Vaak heb ik van mensen gehoord in Bunnik die bewegen dat zij zich sterker voelen nadat ze zijn begonnen met bewegen. Zo zei laatst meneer Liebrand uit Odijk: "Voordat ik begon met sporten had ik last van mijn rug. Tegenwoordig ben ik sterker in de rug en heb ik er weinig last meer van."

Door te bewegen, wordt het risico op chronische aandoeningen minder. Voldoende bewegen heeft aantoonbare positieve effecten op een hoge bloeddruk, te hoog cholesterolgehalte, te hoge bloedsuikerspiegel (ouderdomsdiabetes), overgewicht en obesitas. Niet bewegen is daarnaast een onafhankelijke risicofactor voor het ontstaan van hart- en vaatziekten, ouderdomsdiabetes, botontkalking, angst, depressie en dementie. Door te blijven bewegen blijft het brein en het geheugen in conditie, onvoldoende bewegen heeft een negatieve invloed op de doorbloeding van de hersenen.

PROGRAMMA Tenslotte wil ik graag aandacht geven aan een activiteit die ik ga starten op het gebied van informatie over vitaal ouder worden, een programma met de titel Gezond&Vitaal. Hier leer ik ouderen hoe u vitaal oud wordt, of waarbij u misschien al ouder bent en wilt weten hoe de processen die ik hierboven noemde vertraagd kunnen worden.

Het is nooit te laat om te beginnen met bewegen. Op 13 oktober start Gezond&Vitaal, van 13.30 tot 15.00 uur in de Kersentuin te Bunnik. Als u vragen of opmerkingen heeft, kan u mij altijd bereiken op 06-23244886 of mail naar info@bunnikbeweegt.nl.