• Variant getekend door Lex Heijnis

Verkeersvariant bewoners lost veel problemen op

Kuun Jenniskens

ODIJK Twee inwoners uit Odijk, Lex Heijnis en oud P21 raadslid Jaap Dekker, hebben een oplossing bedacht voor de al jarenlang spelende verkeersproblematiek. Hun variant geeft, naar hun zeggen: een verbeterde doorstroming van de aansluiting bij de Raaphof; maakt het weefvak op de A12 van 5,9 miljoen overbodig; en trekt het sluipverkeer uit het buitengebied.

 

OMLEGGEN N229 Hoe ziet deze oplossing er uit? De provinciale weg N229 wordt om de potentiële nieuwbouw ten westen van Odijk omgelegd. Deze verplaatste N229 wordt ten zuiden van het Raaphofse bos - door het groene landschap op de lijn van het Raaphofse pad - gekoppeld aan de Limesbaan. Eenmaal op de Limesbaan kan een normale oprit ontstaan met de A12, zonder het dure weefvak. In Bunnik kunnen de op-en afritten ten zuiden van de A12 dicht.

AFRITTEN Vooral dit laatste vraagt om nadere uitleg. Jaap Dekker: "Als je vanuit het Oosten naar Odijk of Houten wilt rijden, dan neem je de afrit Bunnik en ga je net als nu onder de A12 door. Achter de Raaphof en het Raaphofsebos ga je via de omgelegde N229 naar een rotonde. Vanaf daar ga je ofwel naar de Limesbaan naar Houten. Of je neemt ter hoogte van de Schadewijkerweg de bestaande N229 richting Wijk bij Duurstede."

INTEGRAAL Jaap Dekker is van mening dit pas echt een integraal plan is: "Omdat het de Limesbaan volledig benut. Het buitengebied, de Burgweg en de Achterdijk worden autoluw. Tevens biedt het infrastructuur aan een potentieel industrieterrein en woningbouw. Daarnaast ontzien we het dorp Bunnik van een grote flyover richting Houten, die we vanwege de geluidsoverlast natuurlijk niet moeten willen." Dekker en Heijnis zeggen zo een oplossing te bieden voor zowel het sociale huisvestingsprobleem - daarmee doelend op het feit dat de 1000 woningen van Odijk west kunnen worden gebouwd - maar ook voor het sluipverkeer in het buitengebied.

Leny Visser (CDA) vindt de ruimtelijke impact van de schets lastig te doorzien maar zegt dat de randvoorwaarden die de heren noemen het CDA aanspreken.

PARALLELWEG Een nieuwe doorsnijding van het buitengebied is niet aanvaardbaar, aldus Paul Heijmerink (P21): "Wij zijn voorstander van het gebruik maken van reeds bestaande wegen. Doorgaand verkeer vanuit Wijk bij Duurstede en Houten moet naar de randen van het buitengebied worden geleid over de N229, de ring Houten, de Limesbaan en over de Parallelweg. Zo kunnen de Burgweg en de Achterdijk autoluw worden." Heijmerink is creatief: "Als je in deze variant de nieuwe doorsnijding naar het noorden opschuift, heb je hetzelfde als de Parallelwegvariant die de gemeente Bunnik nastreeft."

VERRASSEND Hein Hoitink (Liberalen) noemt vooral het verplaatsen van de zuidelijke op- en afrit bij Kassing naar de Limesbaan verrassend: "Het geeft nieuwe perspectieven. Er hoeft dan ten noorden van de A12 bij Bunnik niets te gebeuren. Groot voordeel is ook dat de N229 bij Odijk kan worden omgelegd. De variant verdient het om verkeerskundig en financieel doorgerekend te worden. Verder moet er nog eens goed naar de ligging van het tracé worden gekeken."

WETHOUDER Rob Zakee (P21): "Deze variant ligt bij onze verkeersmensen en we nemen hem mee in ons gesprek met de provincie." Naar zijn inschatting is de 3/4 aansluiting een feit - dat is de mogelijkheid om vanuit Houten vanaf de Limesbaan rechtstreeks op de A12 richting Arnhem te rijden. "Ook al moeten de raden van Houten en Bunnik en Provinciale Staten nog een besluit nemen - kwestie is vooral nog overeenstemming bereiken over het pakket aan maatregelen eromheen."