• Monique en Jeanett staan iedere vrijdag in Bunnik op de markt

    Lia van der Heijden
  • Iedere vrijdag staan Monique en Jeanett op de Bunnikse markt

    Lia van der Heijden

Bunnikse markt in beeld: kaaskraam

(BUNNIK) Het was afgelopen vrijdag goed te merken dat er al weer veel mensen terug waren van vakantie, Monique en Jeanett hadden de handen vol aan het aantal klanten wat hun kraam bezocht.

door Lia van der Heijden.

Het vaste team van: "Het Hollands Kaascentrum" staat al jaren in Bunnik op de markt . Monique en Jeanett vormen de vaste kern en worden soms aangevuld door Gijs, de echtgenoot van Monique of invalkrachten. Het kaascentrum is een vereniging, bestaande uit 45 zelfstandig ondernemers. Het voordeel van een vereniging is dat een aantal zaken centraal geregeld wordt: bijv.de spaaracties, het drukken van receptenboekjes en de inkoop van de kazen. Daarnaast kan iedere ondernemer deels zijn eigen invulling geven aan de producten die verkocht worden. Zo halen Monique en Gijs een aantal keren per jaar Comté kazen uit de Jura in Frankrijk. Ze gaan dan naar een kleine kaasmakerij, beheerd door Patrick die een goede, constante kwaliteit biedt. Deze kaas is een jaar oud en rijpt nog 2 jaar na in hun opslagruimte op de boerderij thuis in Waarder. Ongeveer vier keer per jaar wordt deze reis ondernomen. want de klanten weten deze kaas zeer te waarderen. Monique en Gijs beheren bij hun woonplaats ook nog een kleine wijngaard want wijn gaat immers prima samen met kaas ! Terwijl Monique haar verhaal doet staat klant Eva al te wachten, zij is terug van vakantie maar had haar vertrouwde kaas meegenomen in vacuüm verpakt. Het was precies genoeg, maar nu hebben ze volgens de kinderen weer dringend kaas nodig. Monique houdt erg van kokkerellen en geeft goede kooktips over de soort kaas die klanten het best voor hun recepten kunnen gebruiken. Jeanett weet precies welke kaas de klanten kopen, zij kent alle kinderen bij de voornaam en weet wanneer de mensen met vakantie zijn geweest. Klant Ciska kan meepraten over de persoonlijke benadering: "Ik kreeg een pakje roomboter bij de geboorte van mijn tweeling, gaf kleertjes retour bij de geboorte van de zoon van Gijs en Monique en ben nu na mijn verhuizing van Utrecht naar Bunnik opnieuw vaste klant bij de kaaskraam " Monique: "Wij zijn geïnteresseerd in de mens achter de klant en voelen ons betrokken, dat is wat het werk zo de moeite waard maakt "