• Infographic van de site www kso2016.nl

    Kuun Jenniskens

Koopstromen 2016 in beeld; even snel een boodschap doen ...

Kuun Jenniskens

 

ODIJK/BUNNIK Uit cijfers over bestedingen in Bunnik en Odijk, blijkt dat beide kernen profiteren van inwoners van buurgemeenten die hun dagelijkse boodschappen komen doen. Dit leverde Bunnik vorig jaar 3,7 miljoen op en Odijk 1,5 miljoen.

 

Omdat de leefbaarheid van steden en dorpen als belangrijke waarde wordt gezien is in opdracht van de drie provincies Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland het Randstad Koopstromenonderzoek 2016 uitgevoerd. Voor dit onderzoek zijn vorig najaar 100.000 mensen geënquêteerd.

RANDGEMEENTEN Consumenten die voor dagelijkse boodschappen het centrum van Bunnik bezoeken, komen voor 77 procent uit de gemeente zelf. Daarnaast voor 15 procent uit Utrecht en voor 3 procent uit de Utrechtse Heuvelrug. In 2016 is er voor de dagelijkse boodschappen een omzet van 19,5 miljoen behaalt. Hiervan is 3,7 miljoen vanuit de twee genoemde randgemeenten besteed. Bunnik haalt hiernaast ook nog een behoorlijke omzet aan niet dagelijkse artikelen, namelijk van 7,2 miljoen. Over het geheel genomen is er in de kern Bunnik in 2016 voor 26,7 miljoen euro aan inkopen gedaan.

ZONDAG OPEN Dat er van buiten de gemeente in Bunnik wordt geshopt is wel iets afgenomen. In 2011 was dit nog 24 procent en vorig jaar daalde dit naar 20 procent. Waarschijnlijk is dit te verklaren vanuit de zondagopenstelling. Bunnik was een tijdlang de enige gemeente in de regio waar de supermarkt op zondagmiddag geopend was. Dat trok veel mensen van buiten het dorp. Inmiddels hebbende meeste omliggende gemeenten zelf ook een zondagopenstelling.

DOORDEWEEKS Voor de dagelijkse aankopen wordt er duidelijk meer op maandag, dinsdag en woensdag geshopt. Op zaterdag ligt dat aandeel wat lager en op zondag wordt 4 procent van de dagelijkse boodschappen gedaan.

Hoelang doen we gemiddeld onze boodschappen? Het gros van de eigen inwoners (72 procent) winkelt niet langer dan een half uur. De rest is binnen een uur klaar. Slechts 5 procent blijft 1 tot 2 uur in het centrum van Bunnik hangen. Ook bezoekers van buiten het dorp zijn snel klaar - 88 procent is binnen een half uur weer weg.

FIETS Van de eigen inwoners komt 55 procent met de fiets, 26 procent doet de boodschappen lopend en 19 procent komt met de auto. Mensen van buiten komen voor 60 procent met de fiets en voor 40 procent met de auto.

SFEER Zijn mensen tevreden met het winkelaanbod? Inwoners van Bunnik geven het een 6,9 en bezoekers van buiten een 7,1. Dat komt overeen met het landelijke gemiddelde van een 7. Sfeer en uitstraling scoren laag. De veiligheid wordt hoog gewaardeerd, met een 8,2.

Ook het gratis parkeren en de stallingsmogelijkheden voor fietsen worden zeer positief gewaardeerd. Bezoekers van buitenaf geven een heel laag cijfer (een 3,1) voor de bereikbaarheid van Bunnik met het openbaar vervoer. De fiets krijgt daarentegen een 9. Over het horeca aanbod is men meer dan gemiddeld tevreden.

TOERISME Het zijn van een toeristische trekpleister leverde Bunnik in 2016 een omzet van 2,1 miljoen euro op. In Odijk daarentegen levert toerisme niet meer dan 1 ton op.

ODIJK In de kern Odijk is in 2016 met de aanschaf van dagelijkse boodschappen een totaalomzet van 19,1 miljoen gedraaid en dat is behoorlijk vergelijkbaar met Bunnik. Hiervan komt 1,5 miljoen van buiten Odijk - dit zijn grotendeels mensen uit Bunnik (92 procent) en voor 4 procent inwoners van de Utrechtse Heuvelrug en voor 1 procent inwoners uit Wijk bij Duurstede.

ZONDAG De aankoopmomenten van dagelijkse artikelen zijn in Odijk gelijk over de week verspreid, er is geen speciale dag die er bovenuit springt. Op zondag wordt 8 procent van de weekinkopen gedaan, dat is twee keer zo veel als in Bunnik.

SNEL Net als in Bunnik doet men ook in Odijk niet lang over de boodschappen; 77 procent is in een half uurtje klaar en 22 procent binnen een uur. Onder Odijkse inwoners is de fiets iets minder populair; 46 procent pakt de fiets voor de boodschappen. Te voet komt 1 op de 5 Odijkers, ook dat ligt lager dan in Bunnik. Met auto komt 35 procent.

PARKEREN De waardering van het winkelaanbod is een 7 en sfeer en uitstraling scoren lager dan in Bunnik. Er heerst ontevredenheid over het parkeren van de auto, maar men is blij dat men er niet voor hoeft te betalen. Ook hier laat mensen zich negatief uit over de nabijheid van het openbaar vervoer. Het horeca-aanbod in Odijk wordt voldoende gevonden.