• Enrico Mastrobatttista

Festival Bunnik over Bunnik

BUNNIK Het Cultuurplatform Bunnik organiseert om de twee jaar het festival Bunnik over Bunnik. Inwoners van Bunnik kunnen voor het festival een verhaal, een film, een schilderij of een foto maken en die inleveren. De inzendingen worden gebundeld en voorgelegd aan een jury. Op zondag 27 januari is de finale van het festival in de Schoudermantel. De toegang is gratis.

Josian Stikkelbroek

De workshop fotografie is bedoeld als zetje in de rug voor degenen die een foto over Bunnik willen inleveren. De workshop werd op 24 november gegeven door fotograaf Colijn van Noort in zijn fotostudio in Werkhoven. Er zijn acht deelnemers uit Bunnik, Odijk en Werkhoven. Voor Silvia is het een thuiswedstrijd. Zij is te voet naar de Brink komen lopen. Carola is op de fiets gekomen uit Bunnik. ,,Het was wel koud", zegt zij.

,,Over licht ga ik het vandaag niet hebben", zegt Colijn. ,,Het is een donkere dag en er is weinig licht. We zullen weinig last hebben van fel licht en tegenlicht." Silvia geeft aan dat je op vakantie soms een prachtig landschap ziet; je maakt een foto en dan blijkt het helemaal weg te vallen. Wie kent dat niet? Maar daar kun je wat aan doen. Er zijn hulpmiddelen, zegt Colijn. Het helpt als je vooraf nadenkt over hoe je je beeld gaat samenstellen, oftewel de compositie. ,,Mag je van regels afwijken en waarom staat het gezicht op de linker krachtige lijn?", vraagt Rudolf als er een portretfoto wordt geanalyseerd. De blik heeft meer ruimte nodig om de beweging aan te duiden, vandaar. Samen zien we treffende voorbeelden van foto's, waarin de krachtige lijnen, symmetrie, standpunt keuze, perspectief en kaderen zijn ingezet.

We hebben allemaal een 'camera' van Colijn gekregen. Geen echte camera, maar een klein kartonnen paspartout. Hiermee kun je aftasten met welke uitsnede je verhaal het beste overkomt. Misschien kun je nog net die mooie zichtlijn meepakken als je je beeld wat opschuift. Die zichtlijn helpt de toeschouwer straks om jouw beeld in zich op te nemen. Op de brink van Werkhoven blijkt het te wemelen van de zichtlijnen. Peter uit Odijk heeft al een idee voor Bunnik over Bunnik. Carola heeft verschillende ideeën, maar haar keuze is nog niet definitief gemaakt. Rens (11 jaar) geeft aan dat hij vaker één onderwerp fotografeert maar nu wil proberen om twee onderwerpen in een beeld te vangen. Diverse deelnemers gaan door de knieën en een enkeling gaat er zelfs voor liggen. De paspartouts worden uitgeprobeerd. Is horizontaal misschien toch beter dan verticaal? ,,He, wat jammer dat die auto daar nu staat", klinkt het. Carola komt als laatste terug: ,,Het is zo fijn als je hier mee bezig bent; je vergeet de tijd." Zij levert een foto in van een simpele walnoot, maar heel spannend in beeld gebracht. De felblauwe schoen van Mara (9 jaar) is zo gefotografeerd dat hij heel groot lijkt. Dat de foto in het midden misschien niet helemaal scherp is, is helemaal niet erg. Pepijn blijkt van de rustieke dorpspomp een prachtige abstracte foto te kunnen maken. Een flesje water wordt over de pomp uitgeschonken om een druppel te produceren. De kerktoren staat precies op wat de 'sterke lijn' heet.

Na afloop van de workshop zegt Pepijn dat als je zo op de Brink staat, het eerst saai lijkt. Maar als je dan aan de slag gaat en gaat kijken, blijkt het toch interessant te zijn. Als we terug zijn in de studio, blijkt dat er heel goed is geëxperimenteerd met de hulpmiddelen voor een compositie. Daar is iedereen het over eens.

Dat belooft wat voor de finale op 25 januari. De jury gaat het nog lastig krijgen...