• De Camminghaschool

De Camminghaschool naar buiten op buitenlesdag

BUNNIK Op dinsdag 2 april deden 2697 scholen mee aan de Nationale Buitenlesdag, een initiatief van IVN en Jantje Beton. Ook de Camminghaschool deed mee.

Door Danielle Anema

"Dit is de tweede keer dat we meedoen", vertelt Conny Boers, leerkracht van groep 3/4. "Bewegend leren werkt goed voor veel kinderen om de stof te verwerken en in te slijpen. Dat blijkt ook uit onderzoek en het sluit aan bij de visie van onze school. Wij willen aansluiten bij de talenten van verschillende kinderen. Dus als het aansluit bij de klas dan zet ik dat ook in." Conny vertelt dat ze sinds twee jaar op de Camminghaschool werkt. Ze geeft nu les in de onderbouw, maar deze lessen kun je ook in de bovenbouw goed doen. Zelf maakt ze graag gebruik van de Buitenles Inspiratiebundel die IVN uitgeeft voor de Buitenlesdag. "Als je je opgeeft, krijg je de bundel en ze sturen ook nog eens elke drie maanden een nieuwsbrief met lesideeën. Ik heb de bundel meteen met mijn collega's gedeeld. En kijk", zegt ze terwijl ze me de bundel toont, "deze les over klok kijken had ik zelf ook al bedacht. Ik heb hem al drie keer gegeven." Dinsdag wilde ze in de middag een Tafelsommen-estafette doen met de klas, maar het begon te regenen. "Omdat de opdrachten op papier nat zouden worden, heb ik de les uitgesteld naar woensdag. We zijn de les begonnen op de theatertrappen van MFA Kersentuin. Daar heb ik verteld dat we de tafels gingen oefenen. Op de verhoogde cirkel stonden plankjes met een pin. De kinderen kregen briefjes met sommen erop, bijvoorbeeld 2x…=6. Dan moeten de kinderen de juiste tafel erbij kiezen. Aan het einde bespraken we de sommen na op de theatertrap. Dan kun je op het plankje met de pin ook zien of het goed gegaan is. Terwijl ze bezig waren, hoorde ik soms ook "Hee, dit is niet de tafel van drie!" Ze controleren elkaar dus ook tijdens het spel." "De kinderen vinden het heel fijn om extra buiten te zijn. Ze vinden het heerlijk om te rennen. Voor een enkeling is het te onrustig. Die blijft dan binnen met een werkje." Dat kan bij de Camminghaschool omdat ze 'heterogene groepen' hebben. Als Conny met groep 4 naar buiten gaat, blijft groep 3 bij de andere juf binnen.

"Soms moet ik de les uit de inspiratiebundel dan wel aanpassen, want die zijn vaak afgestemd op ongeveer dertig leerlingen. Als ik met alle kinderen van groep 4 naar buiten ga, zijn dat er 46." Conny heeft een scala aan lesideeën. Ze noemt het ene na het andere op. Ze hoopt dat andere leerkrachten het ook overnemen. Zelf probeert ze haar ideeën graag uit. Soms is het wat extra werk. "Ik denk dat het de kinderen eerder energie oplevert dan dat het energie kost. Als de kinderen dan flink geoefend hebben met de tafels, dan geeft mij dat ook energie. Het is leuk als afwisseling met de eeuwige rijtjes. Na een les buiten komen de kinderen blij en druk weer binnen. Dan moet je ze wel weer even rustig laten worden. In het begin hadden ze niet eens door dat ze les hadden. Het voelde als buitenspelen. Nu weten ze het wel. We plannen het ook wel een beetje slim in, bijvoorbeeld vlak voor een pauze of aan het einde van de middag."