• RTVUtrecht: Mark van der Wel

Blijdschap en teleurstelling om schrappen snelwegverbreding: "Dit is de draaischijf van ons wegennet"

REGIO Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat reageert teleurgesteld op de uitspraak van de Raad van State (RvS) over de snelwegplannen bij Utrecht. De hoogste bestuursrechter oordeelde vandaag dat de A12 en de A27, beide onderdeel van de ring rond de stad, voorlopig niet verbreed mogen worden omdat de schadelijke gevolgen voor de natuurgebieden langs de snelwegen onduidelijk zijn.

Minister Cora van Nieuwenhuizen spreekt van een zware tegenvaller. "De verbreding van de wegen bij Utrecht, de draaischijf van ons wegennet, is erg belangrijk voor de doorstroming van het drukke verkeer in Nederland, en voor de verbetering van de verkeersveiligheid op de Ring Utrecht."

De minister moet nu opnieuw naar de plannen voor de A27 en de A12 gaan kijken. De verbreding van de snelweg leidt tot meer stikstofuitstoot, ook in natuurgebieden langs de weg. Volgens de minister zou dat de "natuurlijke kenmerken van die gebieden" niet aantasten, maar de Raad van State zegt dat dit niet zeker is. 
 

PROVINCIE De Utrechtse gedeputeerde Arne Schaddelee (Mobiliteit) stelt dat bereikbaarheid én leefbaarheid én woningbouw door deze uitspraak een nóg grotere uitdaging worden voor de provincie. "De Ring Utrecht is bovendien van nationaal belang. Aan de bak dus met de minister om te werken aan goede, gezonde oplossing."
 

GEMEENTE De gemeente Utrecht heeft geen moeite met de beslissing van de Raad van State. "Stikstof heeft grote impact op de bodem en natuur. Het is goed dat de rechter vanuit deze invalshoek naar geplande projecten kijkt", aldus wethouder Lot van Hooijdonk (Mobiliteit) in een reactie. Volgens de gemeente is een verbreding van de A27 bij Amelisweerd niet nodig. "Utrecht groeit tussen nu en 2024 van 350.000 naar 400.000 inwoners. Om de stad leefbaar en bereikbaar te houden, zijn slimme mobiliteitsoplossingen nodig." 

BLIJ Milieudefensie noemt de uitspraak "een overwinning voor de natuur, de luchtkwaliteit en het klimaat". De Kerngroep Ring Utrecht ( KRU), een samenwerkingsverband van bewonersgroepen, natuur- en milieuorganisaties en een van de bezwaarmakers, is ook zeer verheugd met het besluit. "Wij zijn blij en tevreden met deze uitspraak", aldus woordvoerder Jos Kloppenborg. "De verbreding zoals deze is voorgesteld, is hiermee van de baan. Ik kan me voorstellen dat de minister nu weer zint op een nieuw plan, maar dat lijkt me niet slim. Ze moet dan opnieuw een tracébesluit maken, waartegen dan weer bezwaar zal komen." 

Volgens de KRU is het beter als de minister met de gemeente en provincie om tafel gaat om een plan op te stellen dat zorgt voor "goede bereikbaarheid en tegelijk de natuur ontziet", aldus Kloppenborg. Dat betekent dat er meer geld moet komen voor fietsverkeer en het openbaar vervoer, zegt hij. De KRU pleit ook voor maximaal 80 kilometer per uur op de ring omdat dit beter zou zijn voor de doorstroming en de leefkwaliteit. Mensen aangesloten bij het KRU zijn verheugd, zegt Kloppenborg. "De mailtjes stromen binnen en de telefoon staat roodgloeiend. Dit is een resultaat van heel veel jaren hard werken voor een goede zaak. Het is prettig als dat beloond wordt."
 

VVD De VVD in Utrecht is ontstemd. "Een goede doorstroming op de A27 is van belang voor de stad en de regio. De uitspraak van de Raad van State leidt tot kostbare vertraging in het aanpakken van de leefbaarheid in en rond de stad. De minister is wat ons betreft nu aan zet om de plannen beter te onderbouwen."
 

HET PLAN Het ministerie wil over een afstand van 20 kilometer extra rijstroken aanleggen op de A27 en de A12. Daardoor komen op de A27 twee keer zeven rijstroken beschikbaar. Bij landgoed Amelisweerd zou het verkeer door een overkapte bak moeten rijden, waarvoor een strook bos moet worden gekapt. Daar wordt al sinds 1980 tegen geprotesteerd.

Het ministerie benadrukt dat er meer natuur in de plaats komt voor het project. "Er zijn meer en hogere geluidsschermen voorzien en er omt een groene verbinding over de A27." De verbreding van de Ring Utrecht is van groot belang voor het kabinet. De plannen waren gebaseerd op het Programma Aanpak Stikstof (PAS), maar in mei zette de Raad van State een streep door dat programma. 

De PAS voldoet volgens de RvS niet aan Europese regelgeving. De verbreding van de A27 en A12 is het eerste grote infrastructuurproject van de overheid dat sneuvelt in het kader van de PAS-uitspraak.

(bron: RTVUtrecht)