Trammelant

"Goedemiddag. Het volgende station is station Bunnik. Hier kunt u overstappen op de bus naar Wijk bij Duurstede en de tram naar Utrecht Science Park. Denkt u bij het verlaten van de trein aan uw bagage? Deze trein rijdt verder als stoptrein in de richting van Utrecht Centraal. Station Bunnik."

Het begon in november 2016 met een 'quickscan' van Arcadis. Politiek Bunnik werd, naar eigen zeggen, op Facebook verrast op een onderzoek voor drie tracés om de Uithof per spoor te ontsluiten. Alle varianten doorkruisten

'een gebied met zeer hoge landelijke en recreatieve waarde'. De scan werd lokaal afgedaan als 'luchtfietserij' en 'van de pot gerukt'. Wethouder weg, zaak gesloten, zou je zeggen…

Maar de provincie is terug. Ze spreekt nu niet meer van tracés, maar onderzoekt de mogelijkheden om via Bunnik de bereikbaarheid van de Uithof (Utrecht Science Park) te verbeteren en de druk op Utrecht Centraal te

verminderen. De provincie onderzoekt hoe ze het stationsgebied van Bunnik verder kunnen ontwikkelen tot een reizigersknooppunt. De carpoolplekken zijn er al. Kennelijk heeft ze een nieuwe strategie; bouw eerst de halte,

dan komt het tracé vanzelf. De lokale politiek heeft vast toegezegd om mee te werken.

Bunnik wordt belaagd. De landelijke politiek duwt ons een brede A27 door de strot en nu ontsluit de provincie Utrecht Science Park via Bunnik. Op zoek naar ruimte voor mobiliteit breidt verkeersknooppunt Utrecht zich uit in

oostelijke richting, over de weg en mogelijk ook per spoor. Kedeng kedeng! De NS, ProRail, vastgoedontwikkelaars en lokale ondernemers gaan om tafel.

Tja, en daar zit je dan. Bij de halte aan de overkant wacht een tiental mensen op de sneltram. Die rijdt om het kwartier en is steeds tjokvol. Na al je protesten ligt er geen fietspad of snippergroen voor de deur, nee, je

kijkt uit over een grauwe trambaan. "Goedemiddag, de volgende halte is halte Eikenpad. Halte Eikenpad!"

Wouter de Kleyn