Eerlijke prijs

Als ondernemer komt het je niet aanwaaien. Als je succesvol wilt zijn, moet je er keihard voor werken, initiatief tonen en kansen pakken. Dat is in Bunnik niet anders.

Ik kreeg laatst een folder in mijn handen gedrukt. Ik had net een bakje filet Americain afgerekend. 'Waardevol Bunnik. Shop lokaal! Want wat waardevol is moet waardevol blijven'. Ik zeg folder, maar eigenlijk is het 'Een Gids', zo vertelt de folder. Een Gids boordevol korting van de leukste lokale ondernemers. 15 uiteenlopende acties sieren de Gids; '4e Braadworst gratis en 40% minder zout (alleen bij de vierde?), gratis saus en kruiden bij 2 kilo mosselen, 10% korting op uw lunchrekening en 10% korting op batterijen. Stuk voor stuk aantrekkelijke aanbiedingen die ons, volgens deze Gids, verbinden met de lokale bedrijven in onze gemeente.

Onlangs startte Local2Local de Operation Food Freedom in onze regio. Het is de bedoeling dat de lokale bevolking weer meer producten afneemt van de lokale boeren. Een voedselsysteem met eerlijk producten voor een eerlijke prijs. Boeren produceren niet meer voor de wereldmarkt, maar zoeken aansluiting bij de afzetmarkt in de nabijheid. Boeren blij met de eerlijke prijs en wij eten lekker. Operation Food Freedom verbindt bedrijven uit de regio aan de lokale bevolking.

Als ondernemer komt het je soms aanwaaien. Dan is het een kwestie van loten kopen en een prijs in een kansspel pakken. Dat overkomt je in Bunnik.

Niks een Tony Chocolonely naar keuze of een leuk Rituals pakket, ook geen appeltaart van de HEMA of een cadeaukaart voor de bakker. Nee, sommige lokale middenstanders mochten zich rijk rekenen met hun portie van een pot van 500.000 keiharde euro's van de Postcodeloterij voor de postcode van de Dorpsstraat – goeiemiddag!

'GOEIIIIIIEMIDDAG!' Want als je dan zoveel geld wint, dan komt Gaston Starreveld het hoogst persoonlijk langsbrengen. Dus slingerde de hartelijke tv-persoonlijkheid van winkel naar winkel op zoek naar nog een gelukkige winnaar. Ondertussen wil heel Bunnik het naadje van de kous weten; 'wie heeft er gewonnen dan?', 'hoeveel hebben ze gewonnen dan?' en tot slot binnensmonds mompelend 'geld maakt niet gelukkig'. De winnaars beperkten zich niet tot de Dorpsstraat. De rest van Bunnik mag ook een pot van 500.000 keiharde euro's verdelen.

Waardevol Bunnik. Er zijn tal van initiatieven die ons lokaal moeten binden. Van gidsen met waardebonnen tot het creëren van een regionaal voedselsysteem. En als de Postcodeloterij dan lokaal ook nog een stukje koopkracht uitdeelt, dan mogen de Bunnikse ondernemers zich gelukkig prijzen. Misschien een leuk initiatief als de gelukkigste winkeliers uit de Dorpsstraat zich verbinden met de Bunnikers die niets wonnen? Komt hen ook nog iets aanwaaien. Een waardevol kortingsgidsje is snel gemaakt.

Wouter de Kleyn