• Door de meest fantieke lopers werd overal ter wereld getraind.

    Werkhoven Loopt

Werkhoven loopt

WERKHOVEN Woensdagavond 16 augustus klokslag 19.00 uur, het lezersteam meldt zich bij de MFA in Werkhoven. Dresscode: sporttenue, wat net als wij vakantie heeft gehad.

Even om het geheugen op te frissen, wij zijn een groep dames van nét boven de 40 die trainen voor de loopwedstrijd Werkhoven Loopt. Met behulp van hardlooptrainster Jeanine van KiaOra Fysiotherapie werken we aan onze techniek en streven we ons doel na, het lopen van een 10 km! Naast deze speciale clinics lopen we zo'n twee tot drie keer per week onze rondjes. Dit lijkt veel maar het hardlopen werkt inmiddels als een soort verslaving…

En wat leuk, bij deze tweede avond van de clinic hebben zich ook twee heren bij de groep gevoegd. De heren zijn al iets meer ervaren en lopen met enige regelmaat de 10 km. Op hun verlanglijstje staat de halve marathon. Na kort wat vakantieverhalen te hebben uitgewisseld gingen we aan de slag. "Eerst maar eens 10 minuten warmlopen", was de opdracht. En dit betekent beginnen met rennen op een rustig tempo waarbij je nog een beetje kan kwebbelen onderweg. Dat viel toch niet echt mee zo na de vakantie. Na die tien minuten legde trainster Jeanine ons de belangrijke reden van een warming up uit. Je spieren moeten langzaam wennen aan de inspanning die ze te wachten staat. Als je meteen vanuit de voordeur vijf kilometer rent, krijgen je spieren geen kans om zich voor te bereiden op de te leveren prestatie. Eigenlijk helemaal niet zo gek natuurlijk, maar ja, eerlijk gezegd tot woensdag hadden we nog nooit aan enige warming up gedaan. Na het loopje hebben we diverse oefeningen gedaan zoals, hakken-billen, hinkelachtige sprongen, knieën omhoog, armen zwaaien en zo nog heel wat bewegingen waarbij je plekken voelt waarvan je niet wist dat ze bestonden. Ook kwamen diverse balansoefeningen aan bod die er voor zorgen dat je goed in balans blijft tijdens het hardlopen, want stabiliteit is van belang voor je prestatie en tegen blessures.

Vervolgens gingen we voor het echte werk: intervallen. Een rondje rennen van een kilometer, dan één minuutje pauze, 50 meter versnellen en dan twee minuten pauze. En dat vier keer achter elkaar. De heren mochten overigens vijf keer deze ronde doen. De eerste ronde ging goed, de tweede werd al zwaarder, maar de vierde ging weer beter.  Als afsluiting hebben we nog gerekt en gestrekt om je spieren weer tot rust te brengen en je ademhaling naar beneden te halen. Dit was een aangenaam uurtje sporten! Alle dames vinden deze hardloopclinic erg de moeite waard. De handige tips voor de warming up zijn goed zelf uit te voeren voordat je gaat rennen en je ontdekt geheel nieuwe spiergroepen. Bovendien geeft het je echt weer een zetje in de rug. Een echt aanrader voor zowel de beginnende als gevorderde loper.

De komende weken zullen we dit elke woensdag herhalen. Vervolgens lopen we op zaterdag 2 september als opwarmer voor Werkhoven Loopt de 6 km bij Bunniks Mooiste. En dan twee weekenden later moet het gebeuren! Of we dan voor de 10km of tóch de 5 km gaan laten we nog even in t midden…. Dit keer even geen foto's van de deelnemers, wel een foto van het mooie shirt waarin je ons andere lopers van Werkhoven Loopt zeker zal herkennen.

Heb je ook interesse of wil je gewoon een keer meedoen? Dat kan, Stuur dan een mail naar info@werkhovenloopt.nl met je gegevens, er wordt dan snel contact met je opgenomen.

Werkhoven Loopt, het leukste hardloopevenement van de Kromme Rijnstreek, is dit jaar op zaterdag 16 september. Jij doet toch ook mee?! Inschrijven kan op www.werkhovenloopt.nl